از شهادت حسین (ع) چنان حرارتی در دلها ایجاد خواهد شد که هیچگاه خاموش نخواهد شد.

 

 آئین های عزاداری محرم در روستای گازرخان ( 2 )

. . . . . . . .. . . . .و عده ی زیادی از خیرین روستا و روستاهای همجوار با وسایل مختلف از عزاداران حسینی پذیرایی میکنند در این مکان مقدس مقبره امام زاده محمود می باشد که مطلعین از شجره نامه او ایشان را برادر امام زاده داود میدانند که مدفنشان در اطراف تهران قرار دارد. .ساختمان امام زاده از قدیم باقی مانده است و در این مدت چندین مرتبه مرمت و تعمیراتی در آن صورت گرفته است. دیوارهای گلی و شیروانی سبز رنگ آن در میان باغهای سرسبز گزادشت به ان معنویت و صمیمیت خاصی بخشیده است.

 اب شرب بس گوارا و خوش طعم در جلوی امامزاده قرار دارد. که در سال 1378 زمانی که ابوی بنده آقای آیت الله محمدی مسئولیت شورای گازرخان را بر عهده داشتند به سرپرستی ایشان و طراحی کربلایی مظاهر عسگری که الحق و و الانصاف در کار خود نابغه ای به شمار میرود. از چشمه ای در آن طرف رودخانه گزدره در ضلع شمالی امامزاده به این منطقه آورده شده است ، انتقال این آب خوشگوار به این مکان با توجه به موقعیت جغرافیایی آن ذهن همگان را به نبوغ حسن صباح در انتقال آب به قلعه متبادر میسازد.

و اما دسته ی عزای حسینی پس از برگزاری مراسم عزاداری در کنار امامزاده محمود ، در برگشت به روستا از جاده ی قدیمی روستا استفاده میکنند چرا که مزار شهدای گرانقدر و مزارستان روستا در سر راهشان قرار دارد. خیل عزاداران در جاده پر پیچ و خم قدیمی در حالی که علم عزای حسینی در بینشان قرار دارد. سختی مسیر را به جان میخرند و خود را به مزار شهدا میرسانند. ودر این مکان عزاداری باشکوهی خصوصا از طرف جوانان روستا انجام میگیرد.

کم کم عزاداران به روستا وارد میشوند ، در مسیر ی که تا میدان محل فاصله دارد از خانه های اطراف جاده دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت با دود کردن اسفند و قربانی کردن گوسفند به استقبال عزاداران می آیند. زمانی که دسته وارد میدان محل میشود ، خانواده های گازرخانی  قریب به اتفاق زیر پای عزاداران و یا به نیت قربانی زیر پای علم حسینی گوسفند قربانی میکنند.و به ابراز ارادت به آستان ابا عبدالله الحسین میپردازند. لازم به ذکر است حتی گاهی تعداد این گوسفندان به 100 راس میرسد . که گوشت آنرا مردم به هیئت امنا مسجد تحویل میدهند و در مراسمی که همه ساله در روز سوم شهادت امام حسین در مسجد روستا برگزار میشود آنرا طبخ نموده و از حضار پذیرایی میکنند. پس از سینه زنی در ظهر عاشورا در میدان محل ، نماز باشکوه ظهر عاشورا در مسجد گازرخان بر پا میشود. در دهه اول محرم معمولا از روز ششم و هفتم به بعد همه روزه خیرینی هستند که شام و ناهار در خدمت عزاداران حسینی هستد و تا روز سوم محرم از آنها پذیرایی میکنند.

 مراسم یادواره شهدای گرانقدر روستا همه ساله در ظهر تاسوعا در مسجد ولیعصر (عج) برپا مشیود شهداء گرانقدری که به اذعان همگان از بهترین جوانان روستا به شمار میرفتند و با ا هدا خونشان از شرف و ازادگی و استقلال ایران دفاع کردند.یاد شهیدان « مهندس سیف الله نجاریمسعود عباسیاحمد گلعلیپوراحسان الله باباییحسن یعقوبی نژادمحمد کیا گلعلیپور» برای همیشه در ذهن و قلب جوانان این روستا می ماند و درس آزادگی و استقلال را از آنها به یادگار میگیرند.

 و اما در عصر عاشورا که شام غریبان شهدای کربلا به شمار میرود. مردم روستا به یاد غربت و مظلومیت خیمه های ابا عبدالله الحسین و به یاد کاروانسالار اسیران خانم زینب کبری ُ(س) در میدانگاه محل گردهم می آیند و عزاداری باشکوهی را برگزار میکنند. نقل است که در سالهای دور مراسم عصر عاشورا مفصلتر در روستا برگزار میشده است به این گونه که عده ای خود را شبیه اهل خیمه های حسینی مینمودند و عده ای هم لباس یزیدیان را به تن میکردند و غارت خیام فرزند زهرا و آتش زدن خیمه ها و به اسارت گرفتن انان را به صورت نمادین اجرا میکردند . در سالهای اخیر به صورتی کم رنگتر هیئت متوسلین قمر بنی هاشم (ع) مراسم آتش گرفتن خیام ابا عبداله الحسین را برگزار می کنند.

  همه ساله بعد از سینه زنی شام غریبان که به صورت مداحی یکی از مداحان و همراهی عزاداران صورت میگیرد جوانان روستا به دو دسته تقسیم میشوند و در حالی که شور سینه زنی گرفته اند اذکاری را به این مضموم میخوانند. دسته ی اول میخوانند. « شام غریبان سحر ندارد ، سکینه امشب پدر ندارد ، ای وای حسینم ، مظلوم حسینم، حسین .....» و دسته ی دیگر در جواب میگویند : « خاک مذلت بر فرق ما شد ، زینب اسیر شمر دغا شد، ای وای حسینم ، مظلوم حسینم ، حسین . » این ذکر را نگارنده از دوران طفولیت در شام غریبان امام حسین به ذهن دارد و اذکار دیگر که به فراخور حال بر زبان عزاداران جاری میشود. لازم به ذکر است که مراسم عزاداری در روستای گازرخان تا سوم و بعضا تا هفتم  شهادت امام برگزار میشود.

با توجه به موقعیت روستا که همه روزه پذیرای  توریستها و گردشگران زیادی از سراسر کشور ویا بعضا از دیگر نقاط جهان میباشد . افراد غیر بومی زیادی در مراسم عزاداری شرکت میکنند و به اذعان اکثریت آنها جو معنوی خاصی در این مراسمات وجود دارد. با توجه به مثل زیبای پارسی که گفته میشود. « شنیدن کی بود مانند دیدن » از همه مخاطبا ن عزیز دعوت میکنم این مراسمات را از نزدیک مشاهده نمایند و از مهمان نوازی گازرخانیها بهرمند شوند. . . . . . . . . . .

 



تاريخ : ۱۳۸٩/٩/۱٩ | ٩:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()
  • ایکس باکس | قالب بلاگ اسکای