الموت تا قبل از حکومت اسماعیلیان در این منطقه بخشی از سرزمین دیلم محسوب میشده است . و در مقاطعی هم مرکز حکومت دیلمیان بوده است.   برابر نوشته های تاریخی در سده های نخست اسلام این منطقه بخشی از سرزمین دیلم و تحت فرمانروایی ملوک جستانی بوده است. و بعد از اسلام نیز توسط حکومت های محلی و عاملان حکومتی دیلم اداره می شده است

 در کتاب شهریاران گمنام آقای احمد کسروی نیز این طور آمده که :

« ولایت جنگی و کوهستانی که در نقشه ی امروزی ایران گیلان نام دارد . در زمان ساسانیان به دیلم و دیلمستان معروف بود . چه این ولایت از روزی که در تاریخ ها شناخته شد .نشیمن دو تیره ی مردم بوده که تیره ای را « گیل » و دیگری را « دیلم» می نامیدند . گیلان یا تیره ی گبیل در کناره های دریای خزر در آنجا ها که اکنون رشت و لاهیجان است می نشستند و با آذربایگان  و زنگان نزدیک وهم سامان بودند ولی دیلمیان در کوهسار جنوبی آن ولایت ، در آنجا ها که اکنون رودبار و الموت است. جای داشته ، بیشتر با قزوین و ری همسایه و نزدیک بودند .

علی ای حال الموت بخشی از سرزمین دیلم بوده و حتی روزگاری مرکز حکومت دیلم بوده است.

اما این مقدمه ای شد تا به اطلاع برسانم که :

      در ضلع شمالی قلعه تاریخی حسن صباح ؛ در روستای عزیزم گازرخان ، مزرعه ای بایر که در گذشته ای نه چندان دور علف چین مردم گازرخان بوده، وجود دارد ، که در اصطلاح محلی آن را " دیلمونده " یا همان دیلمانده می نامند. دیلمونده یا همان دیلمانده زمینیست که در حدود 35 هکتار وسعت دارد و در دامنه کوه هودکان واقع شده است . از شمال به مزرعه آغوزبن و از جنوب با قلعه شگفت انگیز حسن صباح همسایه است . شیب ملایمی دارد و از بالای قلعه حسن صباح در فصل بهار دشتی سر سبز به نظر می رسد

اما به گفته پیرمردان گازرخان ؛ که در گذشته در دیلمانده علف چینی یا دامداری می کردند ، قبرهای متعددی در این ناحیه وجود دارد. که گاهی در اثر رانش زمین یا رویداد های طبیعی شکافته و در معرض دید قرار می گرفت و گاها اشیاء باستانی در حین کار در آن به دست می آمده است. قبوری که  آنها معتقدند متعلق به گبرها یا ملحدان ( کسانی که خداپرست نبوده اند ) می باشد و اشیائی مانند شمشیر و سپر در آنها وجود داشته است. اما به نظر نگارنده این ناحیه  قبرستان زمان اسماعیلیان و یا حتی پیشتر از آنها در زمان حکومت دیلمیان در منطقه الموت است. ویا به علت وسعت و هموار بودن آن ممکن است دشت سرپوشیده ای که پل آمیر در کتاب خداوند الموت میگوید و مینویسد که محل تمرین نظامی و یا محل سخنرانی های حسن صباح با مردم در روزهای بارانی بوده است. باشد. به هر روی جادارد که سرکار خانم دکتر چوبک مدیر پروزه کاوشهای باستانی منطقه الموت به همراه تیم کاوششان توجه ویژه ای به این دشت دیلمانده داشته باشند که قطعا آثار فرهنگی و تاریخی نفیسی در آن نهفته است و حاوی اطلاعات گسترده ای از گذشته ی سرزمین الموت می باشد.



تاريخ : ۱۳۸٩/٦/۳۱ | ۱٠:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()

تری جونز ؛‌ دیوانه، سلطه‌طلب یا شهرت‌طلب؟

جام جم آنلاین: «نام تری جونز ذهن آمریکایی‌ها را به یکی از بدترین حواث تاریخ آمریکا معطوف می‌کند. 18 نوامبر سال 1978 ‌، 900 تن در مکان و زمان واحدی دست به خودکشی گروهی زدند. این افراد در مزرعه جونز تاون که مرکز یک گروه مذهبی عجیب و غریب موسوم به "معبد مردم" به رهبری جیم جونز بود، دست به خودکشی زدند."

 

به گزارش ایسنا، روزنامه الاهرام ، چاپ قاهره ،در گزارشی در خصوص تری جونز، کشیش تندروی آمریکایی که خواهان سوزاندن قرآن هم زمان با حادثه 11 سپتامبر شده بود، نوشت:

«وی فردی دیوانه است. طرفدارانش بسیار انگشت شمار هستند. جونز از آنها می‌خواهد بدون چون و چرا از وی اطاعت کنند. این سخنان، برجسته ترین اظهارات نزدیک‌ترین افراد به تری جونز است. ساده ترین چیزی که در خصوص جونز گفته می‌شود، آن است که این مرد با موهای خاکستری و سبیل آشفته تنها خواهان شهرت است.

وی که در 57 سالگی خود به سر می‌برد، قبل از این درخواست خود معروف نبود. اِما جونز، دختر تری جونز که با وی زندگی نمی‌کند، می‌گوید، کلیسایی که پدرش در آن حضور دارد مردم را از طریق "خشونت‌های روانی" و تهدید به عذاب خداوند، وادار به اطاعت می‌کند.

اِما جونز همچنین می افزاید که پدرش نسبت به نامه‌های الکترونیکی وی و درخواست‌هایش درخصوص عدم سوزاندن قرآن، بی‌اعتنایی می‌کند. دختر این کشیش آمریکایی در گفتگو با سایت اشپیگل آن لاین اذعان کرده بود که پدرش دیوانه است.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سعی داشته است از شهرت ناگهانی جونز به خاطر این درخواست افراط گرایانه‌اش حمایت نکند. به طوری‌که در نشست خبری اخیر خود اسم جونز را نیاورد و در توصیف وی، تنها به عبارت "شخصی که در فلوریدا است" بسنده کرد. تازه‌ترین نقل قول‌ها حاکی از آن است که جونز، مدیر سابق یک هتل بوده است و پیشتر از سوی کلیسایی در آلمان که ریاست آن را به عهده داشت، طرد و اخراج شده است. پیروان این کلیسا، جونز را اخراج کردند و دلیل این اقدام خود را تندروی‌های وی اعلام کردند.

گفته می‌شود که این کشیش آمریکایی به اتهام ارتکاب جرائم مالی از این کلیسای آلمانی اخراج شد. براساس اطلاعات موجود، تنها 50 تن عضو مرکز متعلق به جونز در ایالت فلوریدا هستند.

وی قبل از درخواست خود درخصوص به آتش کشیدن قرآن هم‌زمان با حادثه 11 سپتامبر، فقط برای همسایگانش آشنا بود. منتقدان جونز وی را مردی سلطه طلب توصیف می‌کنند؛ مردی که می‌پندارد تلاش برای کلیسای بی‌نام و نشانش تنها راه رهایی است و ترک این کلیسا، ملعون شدن فرد را در پی دارد.

یک روزنامه محلی فلوریدا در این زمینه نوشت: اعضای پیرو جونز در ساختمان‌های تحت تملک کلیسا و ملک جونز و همسرش زندگی می‌کنند. این افراد طی هفته به مدت 40 ساعت به صورت داوطلبانه برای فروش لوازم دست دوم و گسترش افکار ضد اسلام در اینترنت فعالیت می‌کنند.

اندرو شاور، مسئول کلیسای پروتستان در منطقه کلن آلمان که پیشتر جونز در آنجا فعالیت می‌کرد، اذعان داشت که وی دارای شخصیتی گمراه کننده است و عقل پیروان خود را تباه می‌کند.

جونز طی دوره‌ اخیر به صورت روزافزون اسلام را هدف قرار داده است. وی معتقد است که مسلمانان سعی دارند بر آمریکا تسلط پیدا کنند و احکام دین خود را اجرا کنند.»

***************************************************

واما اینجا در ایران .....

اقیانوسی خشمگین از احساسات پاک و جریحه دار شده مسلمانان چنان وحشتی در دل جونز و دیگر دوستان وحشی صفتش انداخته که آنها سرنوشتی جز سرنوشت سلمان رشدی ندارند. خوفی که تا پایان عمر کثیفشان با آنها خواهد بود.

و اینجاست که میگویند :عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.... چرا که این عمل شنیع موجی از بیداری و وحدت را در میان مسلمانان در سراسر جهان پدید آورده و انشاالله که دیگر کسی تا این حد به خود اجازه ندهد به اعتقادات و مقدسات دیگران توهین کند. زنده باد اسلام . زنده باد قرآن . زنده باد ایران و جوانان غیرتمندش.

 



تاريخ : ۱۳۸٩/٦/٢٦ | ٩:٤۳ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()

عبرت آموز

روزی شخصی از بیابان به سوی مدینه می آمد.در راه دید که پرنده ای به سراغ بچه های خود در لانه رفت.آن شخص کنار لانه پرنده رفت و جوجه ها را گرفت و به عنوان هدیه نزد پیامبر آورد.چون به محضر پیامبر رسید جوجه ها را زمین گذاشت.جمعی از اصحاب حاضر بودند.ناگاه دیدند مادر جوجه ها بی آنکه از مردم وحشت کند،آمد و خود را روی جوجه ها انداخت.معلوم شد که مادر به دنبال جوجه ها آمده و علاقه اش به حدی بوده که بدون ترس خود را فدای جوجه ها کرده.

پیامبر به حاضران فرمودند:این محبت مادر نسبت به جوجه هایش را درک کردید؟ولی بدانید که خداوند هزار برابر این محبت،نسبت به بندگانش علاقه دارد.

************

روزی شاگردان نزد حکیم رفتند و پرسیدند:استاد،زیبایی انسان در چیست؟ حکیم 2 کاسه کنار شاگردان گذاشت و گفت:به این 2 کاسه نگاه کنید.اولی از طلاست و درونش زهر است،دومی از گل است و درونش آب گوارا.کدام را میخورید؟

شاگردان جواب دادند کاسه گلی را.

حکیم جواب داد:آدمی هم همچون این کاسه است آنچه زیبایش میکند درونش و اخلاقش است.در کنار صورتمان باید سیرتمان را زیبا کنیم.

*****************

 روزی دروغ به حقیقت گفت:میل داری با هم به دریا برویم و شنا کنیم؟حقیقت ساده لوح گول خورد و پذیرفت.آن دو با هم به کنار ساحل رفتند و حقیقت لباسهایش را درآورد.دروغ حیله گر لباسهای او را پوشید و رفت.از آنروز همیشه حقیقت عریان و زشت است اما دروغ در لباس حقیقت با ظاهری آراسته نمایان میشود.

 *****************

از حضرت عیسی پرسیدند:سخت ترین چیز در هستی چیست؟گفت:خشم خدا

گفتند:چگونه از این خشم امان یابیم؟فرمود:ترک خشم خویش کنید تا از خشم خدا ایمن شوید.

                                                                             تهیه کننده : MAHSAN



تاريخ : ۱۳۸٩/٦/٢٥ | ۸:٥٢ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()

ماجرای نامه البرت اینیشتین به آیت الله بروجردی


آلبرت اینشتین در رساله­ی پایانی عمر خود با عنوان : دی ارکلرونگ"، یعنی : بیانیه" ، که در سال 1954 ( =1333ش ) آن را در آمریکا و به آلمانی نوشته است اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح می­دهد و آن را کامل­ترین و معقول­ترین دین می­داند
این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه­ی اینشتین با آیت­الله العظمی بروجردی (فوت 1340 ش = 1961 م) است که توسط مترجمین برگزیده­ی شاه ایران و به صورت محرمانه صورت پذیرفته است


اینشتین در این رساله "نظریه نسبیت" خو درا با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از نهج­البلاغه و بیش از همه بحارالانوار علامه­ی مجلسی (که از عربی به انگلیسی و ... توسط حمیدرضا پهلوی (فوت 1371 ش) و ... ترجمه و تحت نظر آیت الله بروجردی شرح می­شده تطبیق داده و نوشته که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی­شود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه پیچیده "نسبیت" را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان نفهمیده­اند


 
از آن جمله حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم (ص) نقل می­کند که : هنگام برخاستن از زمین دامن یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی می­خورد و آن ظرف واژگون می­شود. اما بعد از این که پیامبر اکرم (ص) از معراج جسمانی باز می­گردند مشاهده می­کنند که پس از گذشت این همه زمان هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است ... اینشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه­ی "انبساط و نسبیت زمان" دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می­نویسد.


همچنین اینشتین در این رساله "معاد جمسانی" را از راه فیزیکی اثبات می­کند (علاوه بر قانون سوم نیوتون = عمل و عکس العمل .) او فرمول ریاضی "معاد جسمانی " را عکس فرمول معروف "نسبیت ماده و انرژی" می­داند: E=M.C2>>M=E:C2 یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره عینا" به ماده تبدیل شده و زنده خواهد شد



اینیشتین در این کتاب همواره از آیت­الله بروجردی با احترام و بارها به لفظ "بروجردی بزرگ" یاد کرده و از شادروان پروفسور حسابی نیز بارها با لفظ "حسابی عزیز....
3000000دلار بهای خرید این رساله توسط پروفسور ابراهیم مهدوی (مقیم لندن) با کمک برخی از اعضاء شرکت­های اتومبیل بنز و فورد و .. از یک عتیقه­دار یهودی بوده و دستخط اینشتین در تمامی صفحات این کتابچه توسط خط شناسی رایانه­ای چک شده و تأیید گشته که او این رساله را به دست خود نوشته است.

  به نقل از خبرگزاری جهان

کد مطلب : 48820

6 خرداد 1389 ساعت 10:27

 



تاريخ : ۱۳۸٩/٦/۱٧ | ۱٢:٤٦ ‎ب.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()

 

 شهادت امام علی (ع) تسلیت باد

علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدا را

که به ماسوا فکندی همه سایه‌ی هما را

دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین

به علی شناختم به خدا قسم خدا را

به خدا که در دو عالم اثر از فنا نماند

چو علی گرفته باشد سر چشمه‌ی بقا را

مگر ای سحاب رحمت تو بباری ارنه دوزخ

به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را

برو ای گدای مسکین در خانه‌ی علی زن

که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

بجز از علی که گوید به پسر که قاتل من

چو اسیر تست اکنون به اسیر کن مدارا

بجز از علی که آرد پسری ابوالعجائب

که علم کند به عالم شهدای کربلا را

چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان

چو علی که میتواند که بسر برد وفا را

نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت

متحیرم چه نامم شه ملک لافتی را

بدو چشم خون فشانم هله ای نسیم رحمت

که ز کوی او غباری به من آر توتیا را

به امید آن که شاید برسد به خاک پایت

چه پیامها سپردم همه سوز دل صبا را

چو تویی قضای گردان به دعای مستمندان

که ز جان ما بگردان ره آفت قضا را

چه زنم چونای هردم ز نوای شوق او دم

که لسان غیب خوشتر بنوازد این نوا را

«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی

به پیام آشنائی بنوازد و آشنا را»

ز نوای مرغ یا حق بشنو که در دل شب

غم دل به دوست گفتن چه خوشست شهریارا

 

شهریار

 



تاريخ : ۱۳۸٩/٦/۱۱ | ۱۱:٠٧ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()

شب قدر

باسمه تعالی

 شب قدر

بسم الله الرحمن الرحیم v انا انزلناه فی لیلة القدر v و ما ادراک ما لیلة القدر v لیلة القدر خیر من الف شهر v تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر v سلام هی حتی مطلع الفجر

به نام خداوند بخشایشگر مهربان v ما آن (قرآن) را در شب قدر نازل کردیم v و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟! v شب قدر بهتر از هزار ماه است v فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان هر امری را نازل می‌کنند v شبی است سرشار از سلامت تا طلوع سپیده. (قرآن کریم، سوره قدر)

در طول سال، ساعات، روزها، شبها و ماهها و اساساً زمانهای متفاوتی وجود دارد. اما در میان همگی این زمانها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمانها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی داده یا می‌دهد، دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند. یکی از این زمانها شب قدر است. در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سور قرآن کریم درمورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره‌ای مستقل نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.

برای بیان روشنتر اهمیت این شب، می‌توان دو دسته آیات قرآنی که درباره این شب نازل شده‌اند را در نظر گرفت. دسته‌ای از این آیات به بیان عظمت و شرافت فوق‌العاده این شب می‌پردازند و دسته دیگر بیانگر اثرات این شب هستند.

از دیدگاه قرآن کریم عظمت و شرافت این شب آن قدر والاست که خداوند می‌گوید: "و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟" با کمی دقت در آیاتی از قرآن کریم که در آنها نیز این گونه خطاب به کار رفته است، درمی‌یابیم که خداوند هنگام اشاره یا تذکر به امور بسیار پر‌اهمیت به این صورت، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را مورد خطاب قرار داده است. به عنوان مثال . . . . ..



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/٦/٧ | ٩:٥٤ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()

حدیث:                            تهیه کننده داود نجفی الموتی


1:هـر کس در کـتابی یا نوشته ای بر من صلوات بنویسد تا زمانی که نام من در آن کتاب است فرشتگان پیوسته برای او از درگاه حق طلب آمرزش می کنند . حضرت محمد (ص)
2: هـر کس براى رضا و خوشنودى خداوند ازدواج نماید وبا خویشان خود صله رحم نماید، خداوند او را در قیامت مفتخر و سربلند مى گرداند .امام سجاد (ع)
3: صلوات فرستادن در محو کردن گناهان، شدیدتر است از فرو نشانیدن آتش توسط آب است .امام علی (ع)
4: در حـال کـسالت و خـواب آلودگی و سـنگینی بـه نـمازنایستید .امام محمد باقر (ع)
5: در موقع کار چنان باش که گویی هرگز نخواهی مرد و در موقع ترس و بیم چنان باش که گویی فردا خواهی مرد. حضرت محمد (ص)
6: بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است. امام موسی کاظم (ع)
7: خشم و تندی، نوعی از دیوانگی است؛ زیرا صاحب آن پـشیمان مـی شود و اگـر پـشیمان نـشود، دیوانگیش قطعی است. امام علی (ع)
8: اسلام بر روی پنج پایه بنا شده است: نماز، روزه، زکات، حج، ولایت. امام محمد باقر (ع)
9: هر کس غمی از غم های دنیا را از دل مومنی بر دارد، خـدا هـم غمی از غم های آخرت را از دل او بر خواهد داشت.

جملات قصار:
11:مشکلات خود را بر ماسه ها بنویسید و . . . . . . . . .



ادامه مطلب
تاريخ : ۱۳۸٩/٦/۱ | ۱٠:۳٢ ‎ق.ظ | نویسنده : میثم محمدی الموتی | نظرات ()
  • ایکس باکس | قالب بلاگ اسکای